an animated film by

Claudius Gentinetta 

stop motion animation

Cécile Brun

animation

Simon Eltz

Claudius Gentinetta

color concept 

Francesca Sanna                       

sound design

Peter Bräker  

music 

Balz Bachmann

graphic design

Alberto Vieceli

voices

Gabriel Böhmer

Frances McStea

consulting

scribt & sound design

Arzu Saglam

consulting animatic

Marcel Ramsay

Michèle Wannaz

Rafael Sommerhalder

Michael Frei


production

gentinettafilm © 2022

mail@gentinettafilm.ch

in co-production with

Schweizer Radio und Fernsehen 

SRG SSR

redaktion

Gabriela Bloch Steinmann


world sales

Inga Diev

Ouat Media

www.ouatmedia.com

info@ouatmedia.com


screening version

English, colour, DCP, 6min.

techniques

2D Computer animation & stop motion animation


financially supported by

Federal Office of Culture (DHA)

Switzerland

Zürcher Filmstiftung, Switzerland

Schweizer Radio und Fernsehen

SRG SSR


ISAN

0000-0005-8279-0000-X-0000-0000-C

THINK SOMETHING NICE


World premiere: 26th Int. Kurzfilmtage Winterthur, competition 8–13 Nov. 2022 kurzfilmtage


Spain premiere: 63rd Bilbao Int. Festival of Documentary and Short Films, animated short film competition, 11–18 Nov. 2022 zinebi.eus


Italy premiere: 11st Rome Independent Film Festival, animated short film competition, 17-  25 Nov. 2022 riff.it

SYNOPSIS

At the mercy of the dentist's chair, the protagonist cannot escape the confrontation with pain and the dregs of the miserable human condition. To distract himself, he takes refuge in a fantasised story of fishermen and the sea.


Ausgeliefert auf dem Zahnarztstuhl kann sich der Protagonist der Auseinandersetzung mit Schmerz und dem Abschaum des elendiglichen Menschseins nicht entziehen. Um sich abzulenken, flüchtet er sich in eine fantasierte Geschichte von Fischer und Meer.


À la merci de la chaise du dentiste, le protagoniste ne peut échapper à la confrontation avec la douleur et les rebuts de la misérable condition humaine. Pour se distraire, il se réfugie dans une histoire fantasmée de pêcheurs et de mer.


LOGLINE

A metaphor for the double-entry bookkeeping we live by every day. We know about our own mortality and yet behave as if we live forever.


Eine Metapher für die alltäglich gelebte doppelte Buchführung. Wir wissen um die eigene Sterblichkeit und verhalten uns doch so, als lebten wir ewig.


Une métaphore de la comptabilité en partie double dans laquelle nous vivons chaque jour. Nous connaissons notre propre mortalité et pourtant nous nous comportons comme si nous vivions éternellement.


DIRECTORS STATEMENT

Bei meinem letzten animierten Kurzfilm «Selfies» setzte ich mich mit dem digitalen Porträtierwahn unserer Zeit auseinander. Das Grinsen der Selfies widerspiegelt oberflächliches Glück. Kontrastierend hierzu setze ich mich in meinem aktuellen Projekt mit peinlich unangenehmen Momenten des Lebens auseinander, die möglichst bald aus der Erinnerung getilgt werden sollen: paradigmatisch habe ich den Besuch beim Zahnarzt gewählt als Alltagsmoment, das allen vertraut ist, aber im Gegensatz zum Selfie-Wahn kaum je Beachtung findet. Dem Flimmern der Scheinwerfer folgt das grelle Licht der Operationsleuchte, wo im letzten Film Smiles aufgesetzt wurden, klafft das Maul nun auf in Schrecksperre. 

War Selfies eine Flut von Bilderfolgen, steht nun die Tonspur des Zahnarztbesuches im Zentrum. Die zahnärztliche Aufforderung «Think something nice» lässt synchron zum Bohren und Kratzen wunderbare Bilder über die Leinwand flimmern. Doch auch die beste Ablenkung ist nicht weniger prekär und kurzlebig, als jedes grinsende Selfie.

DIRECTORS STATEMENT

In my last animated short film, “Selfies”, I explored today's obsession with taking pictures of ourselves and putting them on social media. Forever smiling and grinning, our selfies mirror superficial happiness.

By contrast, my current project deals with awkward and uncomfortable moments in life that we usually try to forget as soon as they are over. I chose an appointment at the dentist's - familiar to us all, but far less likely to be elevated to sharable content. The spotlights and smiles illuminating the space in Selfies have given way to the practice's surgical lights and to gaping, wide-open mouths - in fretful anticipation of the treatment to come.

Selfies was a never-ending stream of pictures. This film follows the rhythm of the sounds in the dental practice. Centred around the dentist's encouragement, "Think of something nice", the film's drilling and scratching sounds are accompanied and contrasted by evocative images. However, even the best distraction is just as fleeting and uncertain as a grinning selfie.

COMMENTS

Ray Laguna, from the spanish website Animación para adultos:

Claudius Gentinettacreó uno de los cortos más originales del 2022. Se centró en una visita al dentista e indagó en los mecanismos de la mente para escapar, en la medida de lo posible, al dolor. Por una parte, tenemos un audio de tono documental, en el que se suceden las voces en off de los dentistas y los ruidos característicos de la consulta, ruidos que, a quienes sientan pánico por los dentistas, harán sufrir muy probablemente o convertirán la experiencia en un corto de terror.

Por otra parte, tenemos una propuesta visual que, salvo por breves fragmentos, toma otra dirección. En lugar de ilustrar el procedimiento odontológico, se sumerge en la mente del paciente, que imagina una plácida escena de pesca en el mar. Es muy interesante el contraste entre la banda sonora y la imagen, entre la angustia que la primera genera y la calma que la segunda favorece. Más interesante aún es cómo, en varios momentos, los sonidos influyen en lo que vemos porque la mente del paciente trata de introducirlos en su imaginación marítima.

Ah!, y se lleva puntos extra de ingenio por sus creativos títulos de crédito finales en consonancia con el tema tratado.

https://animacionparaadultos.es/2022-think-something-nice/