Synopsis

In einem Feuerwerk von digitalen Selbstportraits wurden Hunderte von idyllischen, peinlichen und schrecklich verstörenden Selfies zu einer einzigartigen Kurzfilmkomposition arrangiert. Die künstlerisch nachbearbeiteten Einzelbilder ziehen sich zusammen zu einem schauerlichen Grinsen, das den Abgrund menschlicher Existenz überstrahlt.


In a veritable firework display of digital self-portraits, hundreds of quaint, embarrassing and dreadfully disturbing selfies were arranged in a unique short film composition. Single photos, artistically reworked, consolidate to form a ghastly grin that outshines the abyss of human existence.


Un feu d’artifice d’autoportraits où des centaines de selfies idylliques, affligeants ou terriblement inquiétants sont agencés en un court-métrage à la singulière composition. Artistiquement retravaillées, les photos individuelles se fondent en un terrifiant rictus qui éclaire l’abîme de l’existence humaine.

an animated film by

Claudius Gentinetta                                           

animation 

Cécile Brun

Arzu Saglam 

Claudius Gentinetta                            

sound design and music  

Peter Bräker  

lap steel guitar

Claude Kaiser                                  consulting

Marcel Ramsay

Rafael Sommerhalder

Michael Frei

Karin Schwarzbek

graphic design

Alberto Vieceli

sound endmix

Florian Eidenbenz

Magnetix


production/distribution/sales

gentinettafilm © 2018     

mail@gentinettafilm.ch

in co-production with

Schweizer Radio

und Fernsehen 

SRG SSR

redaktion

Gabriela Bloch Steinmann


screening version

DCP; 1:1.85; stereo mix 5.1

3‘40 minutes; no dialogue


financial support by

Federal Office of Culture (DHA)

Switzerland

Zürcher Filmstiftung, Switzerland

Schweizer Radio und Fernsehen

SRG SSR

Planned for Spring 2018

Logline

SELFIES ist ein Feuerwerk von grinsenden Menschen die sich in den Abgründe des menschlichen Daseins verlieren. Eine rasante Selfie Reise rund um die Welt. Ein Einblick in den alltäglichen Porträtier - Wahnsinn


SELFIES is a fireworks display of grinning people who lose themselves in the abysses of human existence. A selfie race around the world. A view on people’s every-day obsession with portraying themselves.

Directors statement

Mein Film bewegt sich an der Grenze zwischen Alltag und Kultur. Ob wir wollen oder nicht: Selfies wurden zu einem zentralen und kulturübergreifenden Moment unserer Alltagskultur. Otto Normalverbraucher lebt damit genauso wie die Starlets und Flüchtlinge. Die Art der Inszenierung der Portraits lebt von Zitaten und Referenzen anderer Bilder. Mein Film bewertet die Portaitierungswut unserer Zeit nicht. In dem ich das Publikum mitnehme auf diese atemberaubende Bilderreise, wo mit unerwünschten Nebenwirkungen gerechnet werden muss, möchte ich einen neuen Blick auf dieses zeitgenössische globale Kulturphänomen werfen.


My film is a walk between everyday life and culture. Whether we want it or not: selfies have become a major, cross-cultural aspect of everyday life. Joe Public is as much a part of this as are starlets and refugees. Staging the self-portraits is based on other people’s quotes and on referencing existing images. My film is not a valuation of the self-portraying craze of our times. Rather, I am taking my viewers on a dizzying journey of images that may have unwanted side effects, and offer them a new perspective of this current cultural phenomenon across the globe.