An animated film by Claudius Gentinetta
Animation: Cécile Brun, Arzu Saglam, Claudius Gentinetta
Sound design & music: Peter Bräker
Lap steel guitar: Claude Kaiser
Consulting: Marcel Ramsay, Rafael Sommerhalder
Michael Frei, Karin Schwarzbek
Graphic design: Alberto Vieceli
Sound endmix: Florian Eidenbenz, Magnetix
Production
Gentinettafilm © 2018 in co-production with
Schweizer Radio und Fernsehen SRG SSR
Redaktion: Gabriela Bloch Steinmann
World sales
Ouat Media, Inga Diev
info@ouatmedia.com
Screening version
DCP; 1:1.85; stereo mix 5.1, 3‘40 minutes; no dialogue
Techniques
2D Computer animation
Financially supported by
Federal Office of Culture (DHA). Switzerland
Zürcher Filmstiftung, Switzerland
Schweizer Radio und Fernsehen, SRG SSR
Migros - Kulturprozent
Swiss Films
ISAN
0000-0004 C22B-0000-0-0000-0000-3
In einem Feuerwerk von digitalen Selbstportraits wurden Hunderte von idyllischen, peinlichen und schrecklich verstörenden Selfies zu einer einzig-artigen Kurzfilm-komposition arrangiert. Die künstlerisch nachbearbeiteten Einzelbilder ziehen sich zusammen zu einem schauerlichen Grinsen, das den Abgrund menschlicher Existenz über-strahlt.
In a veritable firework display of digital selfport-raits, hundreds
of quaint, embarrassing and dread-fully disturbing selfies were arranged in a unique short film composition. Single photos, artistically reworked, consolidate to form a ghastly grin that outshines the abyss of human existence.
Un feu d’artifice d’autoportraits où des centaines de selfies idylliques, affligeants ou terriblement inquiétants sont agencés
en un court-métrage à la singulière composition. Artistiquement
retravaillées, les photos individuelles se fondent en un terrifiant rictus qui éclaire l’abîme de l’existence humaine.
A metaphor for the double-entry bookkeeping we live by every day. We know about our own mortality andyet behave as if we live forever.
Eine Metapher für die alltäglich gelebte doppelte Buch-führung. Wir wissen um die eigene Sterblichkeit und verhalten uns doch
so, als lebten wir ewig.
Une métaphore de la comptabilité en partie double dans laquelle nous vivons chaque jour. Nous connaissons notre propre mortalité et pourtant nous nous comportons comme si nous vivions éternellement.
Solothurn
Solothurner Filmtage:
Prix du Public SSA/Suissimage - 3e Prix 2019
Angoulême
Festival du Film Francophone d'Angoulême:
Valois René Laloux du meilleur court métrage 2019
Newport
Rhode Island, Rhode Island International Film Festival:
Prix du Cinéma Suisse 2019 2019
San Francisco
San Francisco Int. Film Festival:
Golden Gate Award for Best Animated Short 2019
Baden
Fantoche: High Swiss Risk Award (Swiss Competition) 2018
Baden
Fantoche: Swiss Youth Award 2018
Badalona
Festival Internacional de Filmets de Badalona:
Best Film Award 2018
Moscow
Krok International Animated Film Festival:
Jury Diploma 2018
Genève
Animatou Festival int. du film d'animation - Genève:
Prix du public (Compétition suisse) 2018
Genève
Bundesamt für Kultur, Swiss Film Award:
Best Animation Film 2019
Zürich
Filmpreis Stadt Zürich, Zürcher Filmpreis:
Kurzfilmpreis Stadt Winterthur 2018
Mein Film bewegt sich an der Grenze zwischen Alltag und Kultur. Ob wir wollen oder nicht: Selfies wurden zu einem zentralen und kultur-übergreifenden Moment unserer Alltagskultur. Otto Normalverbraucher lebt damit genauso wie die Starlets und Flüchtlinge. Die Art der Inszenierung der Portraits lebt von Zitaten und Referenzen anderer Bilder. Mein Film bewertet die Portaitier ungswut unserer
Zeit nicht. In dem ich das Publikum mitnehme auf diese atemberaubende Bilder- reise, wo mit unerwünschten Nebenwirkungen ge-rechnet werden muss, möchte ich einen neuen Blick auf dieses zeitgenössische globale Kultur -phänomen werfen.
My film is a walk between everyday life and culture. Whether we want it or not: selfies have become a major, cross-cultural aspect of everyday life. Joe Public is as much a part of this as are starlets and refugees. Staging the self-portraits is based on other people’s quotes and on referencing existing images. My film is not a valuation of the self-portraying craze of our times. Rather, I am taking my viewers on a dizzying journey of images that may have unwanted side effects, and offer them a new perspective of this current cultural phenomenon across the globe.
Selfies sind das charakteristische Phänomen unserer Zeit: unabhängig von Geschlecht, sozialer Schicht oder kultureller Zugehörigkeit knipsen und filmen sich die Menschen aller Länder in alltäglichen und unmöglichen Situationen. Das momenthafte und partikulare Ereignis des Augenblicks wird durch den Transfer ins Internet zu einem zeit- und grenzenlosen Dokument.
Selfies sind somit längst mehr als hübsche. Erinnerung-sfotos fürs Familienalbum, sie dokumentieren das eigene Leben wie auch das von allen anderen. Selfies halten nicht nur inszenierte Glücksmomente fest. Wie eine kurze Internet-recherche schnell klar macht, betreffen sie ebenso sehr die dunkle Seite der Conditio Humana.
Es entsteht ein Voyeurismus, der weitgehend unab-hängig vom fremden Blick ist. Über Selfies definiert man sich selbst. Selfies stiften die neue Identität.
Selfies are the typical phenomenon of our times: regardless of gender, social standing or cultural background, people around the globe film and take snapshots of themselves everywhere, whether in daily situations or impossible predicaments. What ususally is a fleeting event, a moment caught in time, is transferred to the internet and becomes a timeless document across borders. Selfies have become much more than pretty photos for the family album; they are a witness to a person's life and the lives of others. Selfies don't just capture staged moments of happiness.
As research on the internet quickly revealed, they also document the dark side of the human condition. This creates a kind of voyeurism that is largely independent from an onlooker's gaze; with selfies, you define yourself. With selfies, you reinvent yourself - they are your new identity.
SELFIES on Vimeo
The film is on the monthly round up of the Best Staff Picks on the Vimeo Blog for May 2020.
Oskar
SELFIES is qualified for the Oscar in the category BEST ANIMATED SHORT FILM. Cartoonbrew made an exclusive list of the qualified short animation films.
SELFIES Interview
ShortList 2019: ‘Selfies’ Director Satirizes Instagram Culture – But Doesn’t Own a Smartphone.
Claudius Gentinetta’s animated short explores how smartphones have pervaded every corner of our lives. The Wrap interview from Jeremy Fuster.
Interview mit ARTE TV
Wir haben den Regisseur Claudius Gentinetta beim Animationsfilm Festival von Annecy getroffen. Er schildert uns seine Beweggründe für die Verwirklichung seines Films „Selfies“
interview-mit-claudius-gentinetta
SCHULEN
Schweiz: catalogue.education21.ch
Österreich: baobab.at
„Eine kleine Selfie-Operette. Wunderbar wahr, wunderbar wahnsinnig und wunderbar animiert." Simon Albert Keller für
das Maximum Cinema
„Et à travers une série de dessins fouillés, Claudius Gentinetta brosse dans SELFIES un état de la dinguerie du monde à travers
la mode de l’autoportrait téléphonique compulsif." Antoine Duplan
in Le Temps über den Kurzfilmblock am Locarno Festival
National premiere
Locarno, 71° Locarno Festival
01.08.2018 - 11.08.2018
International premiere
Moscow, 25th Krok Int. Animated Film Festival
30.09.2018 - 07.10.2018
Rotterdam, 49th International Film Festival Rotterdam
22.01.2020 - 02.02.2020
Tallinn, PÖFF Shorts Festival 2019
19.11.2019 - 27.11.2019
Sapporo, 14th Sapporo Short Fest
16.10.2019 - 20.10.2019
Ottawa, 43rd Ottawa International Animation Festival
25.09.2019 - 29.09.2019
Odense, 34th Odense International Film Festival
26.08.2019 - 01.09.2019
Guanajuato, 22nd Guanajuato Int. Film Festival
19.07.2019 - 28.07.2019
Rio de Janeiro, 27° Anima Mundi - International Animation
Festival of Brazil 17.07.2019 - 21.07.2019
Vila do Conde, 27th Curtas Vila do Conde - International Film Festival 06.07.2019 - 14.07.2019
Palm Springs, 25th Palm Springs Int. ShortFest
18.06.2019 - 24.06.2019
Annecy, 43e Festival Int. du Film d'Animation d'Annecy
10.06.2019 - 15.06.2019
Zagreb, 29th World Festival of Animated Film - Animafest
03.06.2019 - 08.06.2019
Trebon, 10th International Animation Festival ANIFILM Trebon
07.05.2019 - 12.05.2019
Brussels, 22nd Brussels Short Film Festival
25.04.2019 - 05.05.2019
San Francisco, 62nd San Francisco Int. Film Festival
10.04.2019 - 23.04.2019
Aspen, 28th Aspen Shortsfest
02.04.2019 - 07.04.2019
Ann Arbor, 57th Ann Arbor Film Festival
26.03.2019 - 31.03.2019
Montréal, Les 17es sommets du cinéma d'animation de Montréal
21.11.2018 - 25.11.2018
Warsaw, 34th Warsaw International Film Festival
12.10.2018 - 21.10.2018
Cecile Brun paints over more than 100 selfies